Faner

29 juli 2010

Brugervejledning - sådan kan du nemt holde dig opdateret med dine favorit-sider på nettet


På opfordring kommer her en lille vejledning i hvordan du kan abonnere på Skolestuens (eller et andet websites) RSS-feeds.


Hvad er RSS-feeds?
Sagt ganske kort er det en slags nyhedsbrev, som bliver sendt automatisk til din RSS-læser, hver gang der sker noget nyt på et af dine yndlings-websteder (som du har valgt at abonnere på).


Hvad er så en RSS-læser?
En RSS-læser kan sammenlignes med en indbakke i et mail-program. Din RSS-læser modtager løbende feeds (seneste nyt) fra alle de websteder du vælger at abonnere på, og holder dig opdateret med hvad der sker på siderne, uden at du nødvendigvis behøver at bruge tid på at besøge dem.


Hvordan får jeg en RSS-læser?
RSS-læsere er en online-service du tilmelder dig ved at oprette en konto hos en udbyder. Der findes mange forskellige. Jeg har selv valgt at bruge Google Reader (på dansk: Google Læser). For at bruge Google Læser skal du oprette en Google-konto. Læs alt om det her.


Hvordan bli'r jeg så abonnent på nyheder fra et websted?
Når du har fået dig en RSS-læser er det nemt at blive abonnent. Klik på billedet herunder, og se 3 forskellige eksempler på hvordan du kan tilmelde dig som abonnent eller "fast læser" på et websted.

Her er links til nogle (engelsksprogede) videoer fra Youtube, som i virkeligheden nok forklarer det hele lidt bedre end jeg kan.

RSS - in plain english
RSS and Google Reader
Google reader - in plain english

4 kommentarer:

  1. Tak for din dejlige, inspirerende blog. Sikke et væld af gode ideer, tips og anderledes måder at bruge det kendte på. Jeg glæder mig helt til at skal prøve flere af dine ideer af i praksis, når skolen starter igen – har i øvrigt allerede gjort brug af en af dine ideer, jeg har lavet en Tagxedo med mine nye elevers navne og sat den på velkommensiden på Intra.
    Venlig hilsen
    Marianne

    SvarSlet
  2. Hej Eva - har lige opdaget dig og Skolestuen og jeg kan kun sige et eneste ord...wouw...dejlig befriende anderledes på alle måder (nå, det blev så lige et par ord mere). Jeg kommer igen - det ka' du regne med....;D

    SvarSlet
  3. Ajjjjj, nu bli'r jeg da helt glad i låget! :-) Velkommen til.... og tak for de søde kommentarer

    SvarSlet
  4. ...ja, så er jeg her igen - denne gang med en stor tak for din dejlige kommentar på min blog. Du skal vide, at jeg også er ret ny i blog-land (siden april)og har savnet en eller anden form for netværk eller blog-venner, nogen at sparre lidt med, opmuntre og kommunikere med om de emner og/eller ideer man tager op i sine indlæg. En kommentar en gang imellem gør det hele meget sjovere.
    Du må i den grad reklamere for både blog og indlæg, når du har lyst - jeg vil gøre ditto med din og har lagt link i min "Skønne steder...". Jeg er så glad for, at jeg har fundet dig (gennem AB på Billedguiden), for du har så mange helt anderledes ideer at byde på, som jeg skal ha' studeret nærmere...Ha en dejlig lørdag og søndag

    SvarSlet