Faner

22 august 2010

Ta-taaaaa!... Resultaterne fra Skolestuens brugerundersøgelser

Som den tilbagevendende læser nok har bemærket har Skolestuen været plastret til med diverse brugerundersøgelser (Polls) den seneste tid. Men ikke uden formål:

Dels ville jeg jo forfærdelig gerne vide lidt om hvad I som læser Skolestuens indlæg egentlig mener og tænker om hhv. indholdet og brugerfladen.
Dels ville jeg afprøve nogle af de forskellige gratis analyseværktøjer, man kan finde rundt omkring på nettet, for at undersøge om og hvordan de evt. kan bruges i undervisningssammenhæng.
Disse to formål kombinerede jeg og kastede mig/jer ud i det.

Jeg lovede at lave en Top5 over de bedste analyse-værktøjer, men har valgt at koncentrere mig om 3 forskellige, som jeg vil gennemgå her.


1. - Fo.reca.st.com

På førstepladsen vil jeg placere survey-værktøjet fra siden Fo.reca.st.com. Her registrerer man sig (gratis) som bruger, og logger ind på siden for at følge sine resultater. Siden er på engelsk, men kræver (som de andre to undersøgte værktøjer) ikke de store engelskkundskaber at bruge. Et stort plus er at man kan oprette mange svarmuligheder (hvilket ikke altid er muligt med andre værktøjer). Dette kan være nyttigt, f.eks. hvis man vil lave klassens eget lille folketingsvalg. Man kan desuden vælge imellem forskellige layouts, vælge farver, skriftstørrelse m.m.
Undersøgelserne gemmes hos Fo.reca.st og kan på den måde bruges til sammenligninger, hvis man f.eks. ønsker at gentage/variere en undersøgelse på et senere tidspunkt.
Men den største fordel ved værktøjet er muligheden for at vælge imellem forskellige grafiske diagramtyper, når resultatet skal publiceres. Her er vist et par af dem.

Resultater kan enten offentliggøres ved at maile et link til undersøgelsen (som så viser resultatet i det valgte layout online og på en fuld skærm), eller man kan kopiere HTml-koden og indsætte resultatet på en hjemmeside/blog.
Målgruppe: Fra 6.-7. kl.trin og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelse om Skolestuens indhold og faglige fokus:
Jeg læser undersøgelsens 6 besvarelser sådan at de fleste af jer er tilfredse med at indholdet spredes ud over så mange forskellige fag, samt at der også er interesse for de indlæg der tænker på tværs af fagene. Det glæder mig især at 5 ud af 6 har klikket på "Hvadsomhelst... inspirer mig!", da det rammer plet ift. mit personlige mål med at lave en side som Skolestuen.

2. - Flisti

Survey-værktøjet Flisti.com har ikke så mange finesser at byde på ift. udformningen som førnævnte, men er til gengæld så utrolig nemt at bruge, at jeg synes det fortjener en flot andenplads. Det kan dog kun bruges hvis I har et websted at publicere undersøgelsen på. Værktøjet kræver ingen registrering overhovedet - man taster bare sine spørgsmål ind og kopierer/indsætter HTML-koden på et websted eller en blog. En rigtig god ting er at resultatet løbende kan følges af alle interesserede ved et enkelt klik på knappen "View". Værktøjet giver ikke mulighed for at lave mange svarmuligheder, som i førnævnte og kan derfor bedst bruges til "Ja, nej eller ved ikke"-undersøgelser. Du kan ikke vælge mellem forskellige visninger af resultatet. Til gengæld synes jeg at den valgte grafik er meget velvalgt, enkel og let at læse.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelsen om Skolestuens brugerflade:
Her svarer 3 ud af 7 (ikke helt uventet, da jeg selv er den ene af dem fordi jeg lige sku' prøve om det virkede!) at "Det kan blive meget bedre!"
Jeg mener selv at det er lidt upraktisk at man kan være nødt til at bladre mange indlæg/sider igennem, hvis man kigger efter et helt konkret indlæg. Derfor agter jeg, som nævnt, at lave en alfabetisk sideoversigt til alle hovedfagene, med en kort beskrivelse af og et link til de enkelte indlæg. Når alle sideoversigter er færdige, vil de blive lagt op som faner øverst på forsiden... er min plan. De nuværende etiketter vil jeg bevare, da jeg mener de sikrer jer muligheden for at kunne hente inspiration til IT-integration på tværs af de mange fag. Jeg håber at forbedringerne samlet set vil gøre Skolestuen nemmere for jer at navigere i.

3. - Widgetbox

På 3.pladsen kommer survey-værktøjet Widgetbox, i skarp konkurrence med 2. pladsen. Værktøjet er nemlig ligeså nemt at bruge, men kræver at du registrerer dig (gratis) som bruger, hvis du ønsker at publicere/gemme din undersøgelse, samt at du har et websted at publicere på.
Her kan du vælge imellem forskellige lækre layouts og farver, og undersøgelsens resultat kan løbende følges af alle interesserede ved et tryk på "View results" uden at læseren transporeteres væk fra siden, hvilket jo altid er at foretrække for en websides udgiver. Til gengæld følger en lille (irrelvant) reklame-popup med, som dog kan fjernes med et klik på X'et, men som jeg synes er irriterende og gerne var foruden. Også dette værktøj egner sig bedst til "Ja-nej-ved ikke"-undersøgelser. Widgetbox har i øvrigt mange andre spændende, gratis web-applikationer at byde på, foruden survey-værktøjet, og siden er absolut et besøg værd, hvis I f.eks. arbejder med blogge/websider i undervisningen.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelsen af interessen for indlæg omhandlende brug af Smartboards i undervisningen:
Her er lutter positive tilkendegivelser (hele 14 stk.) tikket ind, og siden ingen har valgt at protestere tolker jeg resultatet som en klar udfordring ("Mere om smartboards, tak!"), som jeg vil glæde mig til at gribe.

1.000.000 tak til jer som tog jer tid til at svare. Jeres svar giver mig en masse inspiration og nyttig indsigt, som jeg vil prøve at udnytte på bedste vis.
Flere kommentarer vedrørende brugerundersøgelser eller Skolestuen modtages selvfølgelig med kyshånd.
Venlig hilsen
Eva

Ingen kommentarer:

Send en kommentar