Faner

03 oktober 2010

Lav jeres egne quizzer



På sitet PurposeGames kan I gratis lave jeres egne online-quizzer. Det kræver blot at man opretter sig som bruger.
Som eksempel har jeg lavet quizzen "Hvad hedder Danmarks ministre, årgang 2010?" - Klik på billedet for at prøve quizzen, eller klik her. (Tryk på den orange "play"-pil når spilsiden åbnes).
Man kan vælge imellem to quiz-typer: Quiz med hotspots eller Quiz med multiple choice.
Sådan lavede jeg ovenstående quiz:
  1. Først samlede jeg alle ministerbillederne og satte dem op på en blå baggrund. (Jeg brugte programmet Notebook 10, men kunne ligeså godt have lavet det i Word, Powerpoint, Publisher eller lign.)
  2. Så indsatte jeg ministertitlerne som tekstbokse under billederne.
  3. Herefter tog jeg et skærmprint (jeg brugte programmet MWSnap for at undgå at skulle skære det overflødige fra bagefter - læs mere om MWSnap her) - og gemte skærmprintet som en .JPG-fil. (OBS! Sørg for at der er lidt fri luft i billedet foroven, for her vil quiz-byggeren indsætte quizzenz titel og et felt til quiz-spørgsmålene)
  4. Jeg uploadede nu billedet på sitet PurposeGames, efter at have oprettet mig som bruger og valgt "Create" og quiztype.
  5. I quiz-byggeren indsatte jeg et hotspot (blå prik) med tilhørende tekst (navn på minister) på hvert ansigt - Husk at trykke på SAVE!
  6. Sæt flueben i "Make public" hvis du ønsker at andre skal kunne finde din quiz på nettet. Undlad fluebenet, hvis quizzen kun skal være tilgængelig for dig selv og dem du vælger at give eller maile et link til.
  7. Tryk på "Publish" og du har lavet din quiz!

Brugerfladen i quiz-byggeren er på engelsk (men kan godt skrive 'æ', 'ø' og 'å'); meget nem at gå til med lidt lærerhjælp i starten og når du har indsat dine hotspots med tekst indsætter quiz-byggeren et felt øverst til højre, hvor spørgsmålene stilles og dine rigtige/forkerte svar og din samlede svartid gøres op. Quizbyggeren kan bruges i alle fag af elever fra mellemtrinnet og opefter.

At bygge sin egen quiz om et nyt eller indlært stof er ikke bare en sjov måde at repetere og dele viden på, men også en mulighed for at øve sig i at præsentere og formidle et stof med et læsevenligt layout og relevante billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar