Faner

14 marts 2012

Dice wars - Terningspil med indbygget hjernetræning

Min 10-årige er i øjeblikket fuldkommen opslugt af at spille online-terningspillet "Dice wars".... og jeg forstår ham godt, for det er både sjovt, lidt nervepirrende og ret udfordrende.
I Dice wars dyster du imod mellem 1-7 modstandere (alle spillet af computeren) i kampen om at indtage hinandens lande og vinde verdensherredømmet.

Sådan spiller man:
Fra forsiden vælger man antallet af spillere. Jo flere man vælger, jo sværere bliver kampen. Jeg vil varmt anbefale at man vælger "2" når man prøver spillet første gang, fordi det er den mest overskuelige måde at blive fortrolig med spillet på.
Det første man skal gøre er at vælge hvilket sceneri der skal kæmpes om. Svarer man "No" foreslår computeren et nyt sceneri, indtil man svarer "Yes".
Herover ses et eksempel på et helt nystartet spil. (I dette tilfælde er der fra forsiden valgt et spil for 3 deltagere.)
Mine lande er altid dem med farven lilla, og når den orange firkant er bag min terning betyder det at det er min tur. Alle lande er udstyret med et tilfældig antal terninger i stabler. Det mindste antal terninger pr. land er 1 og det højeste er 8.
For  at erobre land skal jeg klikke på/udfordre et naboland. Herved kastes modstanderens og mine terninger fra de to lande på én gang. Den der får det højeste antal øjne, vinder trækket og erobrer naboens land. I det viste eksempel herover har jeg udfordret min mørkegrønne modstander. Desværre slår han 20 og jeg kun 16, og jeg taber landet, som nu bliver mørkegrønt.
Jeg kan nu vælge at prøve kræfter med nogle af de andre lande.
Man vælger selv hvor mange træk man vil foretage pr. tur og afslutter sin tur ved at trykke på "End turn"-knappen.
Bemærk: Hver gang man ender sin tur, får man automatisk foræret en ekstra terning til stabelen i alle de lande, hvor man har mere end 1 terning stående.
Denne finesse ved spillet er vigtig, idet det sommetider bedst kan betale sig at tænke strategisk og ende sin tur, enten i defensivt eller offensivt øjemed, selvom man kunne vælge at foretage flere træk.

Når man har endt sin tur, foretager de andre spillere deres træk, og hele landskabet kan derfor nå at forandre sig meget drastisk inden man igen får turen.

Vinderen af spillet er den der først får indtaget alle lande med sin farve.

Spillet egner sig fortræffeligt både som en fælles klasseaktivitet på elektronisk tavle og som et spil eleverne kan sidde og spille i makkerpar ved computerne. I begge tilfælde byder spillet på masser af udfordring ift. samarbejdsevner, kendskab til talstørrelser, strategisk sans, overblik og kommunikation.
God fornøjelse!

I finder spillet her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar